PRZEDSZKOLE W RUCHU

Nasze przedszkole wzięło udział w Ogólnopolskiej Akcji „ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE”, zorganizowanej w ramach „Roku Szkoły w Ruchu”, która promowała aktywność fizyczną oraz zdrowy styl życia wśród dzieci i ich rodzin. Minister Edukacji Narodowej przyznał nam tytuł „PRZEDSZKOLA W RUCHU 2013/2014″
 
Zdajemy sobie sprawę, iż upowszechnianie aktywności fizycznej w połączeniu ze zdrowym żywieniem i higieną jest warunkiem zachowania i wzmocnienia zdrowia, dlatego też w trosce o właściwy rozwój naszych wychowanków, a także dbając o kształtowanie u nich prawidłowych postaw i nawyków prozdrowotnych podjęłyśmy następujące DZIAŁANIA:

Obszar 1. Wychowanie fizyczne – zajęcia organizowane w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego
  • Nasze przedszkole jest bogato wyposażone we wszelkie pomoce i przyrządy gimnastyczne, dlatego też wszystkie przedszkolaki bardzo chętnie biorą udział w zabawach i zajęciach ruchowych. Rozwijają w ten sposób sprawność ruchową, a przy okazji hartują swój organizm. Ulubionymi zajęciami są ćwiczenia sprawnościowe, zawierające elementy rywalizacji, zabawy i zawody sportowe oraz ćwiczenia prowadzone metodą obwodów stacyjnych, które znacznie intensyfikują ruch. W każdym z punktów (stacji) dziecko wykonuje określone zadania ruchowe, które wspaniale kształtują potrzebne cechy motoryczne:
ĆWICZENIA SPRAWNOŚCIOWE



Nawet nasze „Maluchy” chętnie ćwiczą w podobny sposób, naśladując swoich starszych kolegów i przy okazji sprawdzając swoje umiejętności na torze przeszkód:
ĆWICZENIA SPRAWNOŚCIOWE MILUSIŃSKICH 



ZABAWY RUCHOWE NA DZIEŃ MISIA 

 
Starszaki ćwiczą z woreczkami na ograniczonej przez kalimatę przestrzeni, co nie jest dla nich żadnym problemem. Ćwiczenia wykonywane są bardzo precyzyjnie:
ĆWICZENIA NA MATERACACH


 
  • Prowadzimy także systematycznie zabawy i ćwiczenia gimnastyczne wykorzystując twórcze metody aktywności ruchowej (np. Ruch rozwijający W. Sherborne, Gimnastykę twórczą R. Labana, Gimnastykę rytmiczną A. i M, Kniessów, Opowieść ruchową J. C. Thulin). Metody twórcze w sposób naturalny, zabawowy zachęcają dzieci do ruchu i przyczyniają się do kształtowania rozwoju motorycznego naszych wychowanków.

Na zajęciu przeprowadzonym w grupie czterolatków dnia 19.03.2014r. metodą Ruchu rozwijającego W. Sherborne dzieci czuły się bardzo swobodnie i radośnie. Usprawniały motorykę, poznawały swoje ciało, przestrzeń, zdobywały poczucie swojej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. Ćwiczyły samodzielnie, w parach i w grupie. Ćwiczenia „z" w parach (partner aktywny i partner bierny) ułatwiały nieśmiałym dzieciom nawiązanie kontaktu z partnerem. Ćwiczenia „przeciwko" uczyły asertywności,wiczenia „razem” (obydwaj partnerzy aktywni) uczyły zaufania do innych. Dzieci zrozumiały, że dzielenie przestrzeni z drugą osobą nie musi być zagrażające, może stać się źródłem współprzeżywania, nawiązania bliskiego kontaktu, opartego na zaufaniu i współpracy. Rozłożenie chusty animacyjnej sprawiło dzieciom wiele radości, zwłaszcza, gdy „rekin” próbował wciągnąć pod nią dziecko, a partner z wielką odwagą ratował przyjaciela:
ZAJĘCIE PROWADZONE METODĄ RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE


Scenariusz zajęć prowadzonych metodą Ruchu rozwijającego W. Sherborne (Plik PDF tutaj)
 
Wiele radości dostarczały dzieciom zabawy integracyjne, oparte na Pedagogice Zabawy proponowanej przez animatorów KLANZY. Ta nowatorska metoda umożliwiała dzieciom nie tylko nieskrępowany ruch, ale też kreowanie siebie, samodzielność w poznawaniu, eksperymentowaniu, doświadczaniu, działaniu:
ZABAWY INTEGRACYJNE

 
Podczas zajęcia przeprowadzonego w grupie pięciolatków dnia 20.02.2014r. metodą Gimnastyki Twórczej R. Labana przeważała improwizacja ruchowa dzieci, zwłaszcza, że ćwiczyły z nietypowym przyrządem (gazetą). Ważną rolę odgrywała tu inwencja twórcza ćwiczących, ich pomysłowość i fantazja. Nauczycielka była współuczestnikiem i współpartnerem dzieci. Ćwiczenia zawierały także elementy Kinezjologii edukacyjnej PDennisona, które pomagały aktywizować układ nerwowy i uwalnia dzieci od stresu. Były źródłem odprężenia i relaksu. Dzieci wzbogaciły swoje doświadczenia związane z wyczuciem własnego ciała, ciężaru i przestrzeni, doskonaliły płynność ruchu, uczyły się współdziałania z partnerem i grupą. Każde ćwiczenie inspirowane było muzyką (skoczną, relaksacyjną czy klasyczną). Najwięcej radości przysporzył taniec w parach z gazetową kulą trzymaną pomiędzy głowami:
ZAJĘCIE PROWADZONE METODĄ GIMNASTYKI TWÓRCZEJ R. LABANA  

 
  • Zajęcia gimnastyczne stale urozmaicamy łącząc je na przykład z muzyką i nietypowymi przyborami. Nauczycielki wprowadziły innowacyjne zajęcia gimnastyczno - taneczne uatrakcyjniając je własnymi pomysłami. Wystarczyła odrobina pomysłowości i zgromadzi-łyśmy niedrogie przybory do ćwiczeń – często nietypowe lub samodzielnie wykonane przez dzieci (sznurki, motki włóczek, wstążki, bibułkowe miotełki, butelki, pudełka, gazety, chusteczki, orzechy kokosowe, itp). W tego typu zajęciach ograniczałyśmy do minimum mówienie. Nasza rola polegała na demonstracji ruchu i wzbogacaniu go muzyką, instrumentem perkusyjnym czy nietypowymi przyborami. Ćwiczenia przy muzyce wspaniale kształcą sylwetkę dzieci, rozwijają zwinność, zręczność, poczucie rytmu i słuchu. Taniec wyzwalał radość, sprzyjał dobremu samopoczuciu, dzieci były bardziej komunikatywne. Tego typu ćwiczenia sprawiały dzieciom wielką frajdę i radość:
ĆWICZENIA Z MOTKAMI WEŁNY


ĆWICZENIA Z POMPONAMI


ĆWICZENIA ZE SZNURKAMI


ĆWICZENIA Z TAMBURYNAMI


ĆWICZENIA Z ORZECHAMI KOKOSOWYMI


ĆWICZENIA Z CHUSTECZKAMI


ĆWICZENIA Z BUTELKAMI


TANIEC ZE WSTĄŻKAMI


DZIECIĘCY UKŁAD TANECZNY


TAŃCE WALENTYNKOWE


 
  • Nowym pomysłem było także wprowadzenie aktywnych przerw między zajęciami dydaktycznymi w suchym basenie. Było to też alternatywą dla „przedszkolnych monitorów”. Duża powierzchnia wypełniona po brzegi kolorowymi, lekkimi, uwielbianymi przez dzieci piłeczkami była dla nich bezpiecznym rajem i świetną zabawą: można nurkować bez wstrzymywania oddechu, pływać i skakać jak w prawdziwej wodzie. Fontanny tęczowych piłek dawały dzieciom dużo radości. Ta wspaniała zabawa pozwoliła także odpocząć przez chwilę nawet nauczycielkom:
W SUCHYM BASENIE


 
  • Starszaki odwiedziły pobliskie Boisko Wielofunkcyjne ORLIK przy Zespole Szkół nr 3, gdzie z podziwem patrzyły na ćwiczących uczniów. Zwiedziły boisko piłkarskie, boiska do gry w kosza i siatkę oraz bieżnię lekkoatletyczną. Wzięły też udział w zorganizowanych tam zajęciach sportowych. Nie trzeba było zachęcać przedszkolaków do zmagań sportowych. Ochoczo i z wielką radością zrealizowały wszystkie ćwiczenia skrupulatnie stosując się do poleceń, m.in. celowały do kosza, strzelały do bramki, na bieżni lekkoatletycznej pokonywały tor przeszkód z elementami skoku czy biegu. Musiały wykazać się dużą zwinnością i sprawnością fizyczną. Każde dziecko zaangażowało się w wykonanie zadań ruchowych, dzięki czemu dzień minął nie tylko pod znakiem nowości, ale był również czasem wspólnej sportowej zabawy:
NA ORLIKU

 
  • W naszym przedszkolu odbyło się kilka spotkań edukacyjnych ze sportowcami.
    Przedstawicielka klubu AZS Rzeszów – koszykarka Urszula R. zaprezentowała dzieciom 3, 5 i 6-letnim technikę gry w koszykówkę oraz zapoznała z podstawowymi zasadami tej dyscypliny sportowej. Na zamontowanym w sali gimnastycznej koszu „mali sportowcy” uprawiali mini-koszykówkę, ćwicząc pilnie z panią Ulą rzuty do kosza. Uczyły się też ćwiczeń rozciągających. Ponadto pani Ula przekonywała przedszkolaków do czynnego uprawiania sportu, podkreślając rolę sportu dla zdrowia. Niezwykłe podejście pani Uli, strój sportowy, pokaz treningu oraz udział w rozgrzewce i zabawach treningowych sprawiło, iż przedszkolaki wyszły ze spotkania z niezwykle rozbudzonym zacięciem sportowym:
SPOTKANIE Z KOSZYKARKĄ


 
  • W naszym przedszkolu odbyło się kilka spotkań edukacyjnych ze sportowcami.
    Przedstawicielka klubu AZS Rzeszów – koszykarka Urszula R. zaprezentowała dzieciom 3, 5 i 6-letnim technikę gry w koszykówkę oraz zapoznała z podstawowymi zasadami tej dyscypliny sportowej. Na zamontowanym w sali gimnastycznej koszu „mali sportowcy” uprawiali mini-koszykówkę, ćwicząc pilnie z panią Ulą rzuty do kosza. Uczyły się też ćwiczeń rozciągających. Ponadto pani Ula przekonywała przedszkolaków do czynnego uprawiania sportu, podkreślając rolę sportu dla zdrowia. Niezwykłe podejście pani Uli, strój sportowy, pokaz treningu oraz udział w rozgrzewce i zabawach treningowych sprawiło, iż przedszkolaki wyszły ze spotkania z niezwykle rozbudzonym zacięciem sportowym:
SPOTKANIE Z KOSZYKARKĄ


 
  • Dnia 25.03.14. pięciolatki zostały zaproszone na Rejonowe Igrzyska Młodzieży Szkolnej w koszykówce chłopców. Mecz został rozegrany pomiędzy PSP nr 12 ze Stalowej Woli i PSP nr 3 z Tarnobrzega. Nasze przedszkolaki z dumą oglądały rozgrywki, gdyż młodzież stalowowolska awansowała tym właśnie meczem do półfinału wojewódzkiego. Dzieci kibicowały z wielkim zaangażowaniem:
REJONOWE IGRZYSKA MŁODZIEŻY SZKOLNEJ W KOSZYKÓWCE


 
  • Fanów „ping-ponga” mamy także wśród rodziców naszych dzieci. Dnia 23.03.2014r. w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli odbył się Rodzinny turniej tenisa stołowego, w którym wzięły też udział nasze przedszkolaki wraz z rodzicami. Mecz rodzinny składał się z dwóch pojedynków - dziecko zagrało z dzieckiem, a następnie rodzic z rodzicem. Rodziny przez kilka godzin rywalizowały ze sobą przy pingpongowych stołach. Rozgrywki były zacięte, a o losie niejednego meczu decydowały dzieci:
RODZINNY TURNIEJ TENISA STOŁOWEGO


 
  • Ogromne walory zdrowotne dla dzieci ma ruch w kontakcie z przyrodą. Dlatego też przeprowadziłyśmy wiele zabaw i ćwiczeń w ogrodzie przedszkolnym i w pobliskim sadzie. Potrzebę hartowania dzieci uzasadniają warunki współczesnego życia: dzieci mieszkają w budynkach centralnie ogrzewanych, są przegrzewane, odwożone do przedszkola samochodem, rodzice nie mają czasu na częsty pobyt na powietrzu. Każda pora roku stwarza inne możliwości pobytu na dworze. Ale z zimy najbardziej cieszą się dzieci. Jest dużo śniegu i wreszcie można poszaleć - czy to na sankach, lepiąc bałwana, czy walcząc na śnieżki:
ZABAWY NA ŚNIEGU


 
Z nadejściem wiosny dzieci uczestniczyły w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych na świeżym powietrzu, które rozwijały wszystkie cechy motoryki - siłę, szybkość, zręczność, wytrzymałość oraz umiejętności ruchowe:
GIMNASTYKA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU


 
Przedszkolaki chętnie korzystały z ogrodowego placu zabaw, gdzie zabawy podwórkowe spełniały rolę hartującą, ożywiającą, urozmaicającą i wypoczynkową:
ZABAWY PODWÓRKOWE


 
Niemniej chętnie dzieci uczestniczyły w zorganizowanych zabawach i grach zespołowych. Dysponujemy dużym placem zabaw, na którym rośnie wiele drzew i krzewów. Sprzyja to wszelkim podchodom i zabawom tropiącym. Organizowałyśmy często tradycyjne zabawy, takie jak: Gra w klasy, Parząca piłka, Berek, Ciuciubabka, Baba Jaga patrzy, Ostatni szukany, Droga w ciemno, Węzeł gordyjski, Dwa ognie, Podchody czy Wędkarze i ryby:
ZABAWY I GRY ZESPOŁOWE


 
W pobliskich dzikich sadach zorganizowałyśmy ścieżkę dydaktyczno - sprawnościową pod hasłem: „Mali sportowcy poznają przyrodę”. Dzieci poruszały się w przestrzeni przyrody i poznawały naturę pokonując naturalne tory przeszkód. Przy stacji pierwszej „Drzewa” po 3 dzieci wybierało sobie upatrzone drzewo, utrwalało jego nazwę biegając swobodnie po sadzie, wskakując na pieńki i powracając do niego. Przykładały też kartkę do pnia drzewa i kalkowały kredką otrzymując odbitkę kory. Podczas zabawy „Owoce do drzew" odszukiwały drzewo, którego owoc nauczycielka wyciągnęła z czarodziejskiego worka. Przy stacji drugiej „Pracowite owady” dzieci poznały rolę owadów w przyrodzie, obserwowały biedronki, pszczoły, a nawet mrowisko. Podczas zabawy „Praca mrówek" przechodziły po wyznaczonej sznurkiem drodze i zbierały ułożone po jej bokach patyczki potrzebne do zbudowania mrowiska, uważając, aby nie zejść ze sznurka. Po krótkich ćwiczeniach dzieci przykładały szablony swoich stóp w dowolnie wybranym miejscu i za pomocą lupy obserwowały mały fragment przyrody. Przy stacji trzeciej „Powracające ptaki" mali badacze dowiedzieli się, które ptaki powróciły do nas na wiosnę, następne wsłuchiwały się w ich śpiew, próbując je odszukać. Przy zabawie „Pisklęta i jastrząb" mama zawzięcie broniła gniazda przed jastrzębiem. Dzieci poszukiwały robaczków (kolorowe piłeczki), które znosiły do gniazda. Zwycięzców było wielu. Przedszkolaki miały też możliwość swobodnych zabaw w sadzie biegały, kładły się na trawę, dotykały drzewa, bawiły się w chowanego.
ŚCIEŻKA DYDAKTYCZNO - SPRAWNOŚCIOWA

 

Obszar 3. Edukacja zdrowotna
  • Dbałość o zdrowie dzieci, to jedno z podstawowych zadań naszego przedszkola, dlatego też należymy do Sieci Szkół i Placówek Promujących Zdrowie. Opracowałyśmy m.in. autorski program edukacyjno - profilaktyczny „Bądź aktywny, żyj w zgodzie z naturą”, który ma na celu wyposażanie dzieci w nawyk aktywnego spędzania czasu w harmonii ze środowiskiem naturalnym, promując między innymi aktywność fizyczną. Stale przekazujemy naszym wychowankom wiedzę o zdrowiu, o walorach aktywności ruchowej, kształcimy umiejętności i postawy sprzyjające zdrowiu, wpajamy zdrowy styl życia. Uczestniczymy w wielu programach ogólnopolskich o tematyce zdrowotnej, ostatnio w programach: Akademia Zdrowego Przedszkolaka - „Zboża zjadamy, energię z nich mamy”, Akademia Aquafresh - „Uśmiech piękny mam, bo z Pastusiami o ząbki dbam", czy w Akcji MEN „Ćwiczyć każdy może - Rok szkoły w ruchu.”
  • Prowadzimy też wiele zajęć o tematyce prozdrowotnej. Dnia 14.03.2014r. w grupie pięciolatków przeprowadzono zajęcie z udziałem rodziców z zakresu edukacji zdrowotnej pt „W zdrowym ciele - zdrowy duch”. Miało ono na celu uświadomienie dzieciom znaczenia ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz propagowanie zdrowego stylu życia.
Dzieci nie tylko poznawały różne formy i walory aktywności ruchowej, ale też znaczenie prawidłowego odżywiania i higieny dla swojego zdrowia. Metodą „Burzy mózgów” wypowiadały się na temat plakatu „Drzewko Zdrowia”, omówiły poszczególne piętra „Piramidy Żywienia Przedszkolaka”, rozważały, co przedszkolak powinien codziennie spożywać, aby być zdrowym, silnym i odpornym na choroby. Przy plakacie „Dbamy o Higienę” omawiały różne sposoby dbania o higienę osobistą oraz higienę otoczenia. Dużą ciekawość wzbudził teatrzyk „W zdrowym ciele - zdrowy duch” - z adaptacją utworu „Duchy” W. Chotomskiej, gdzie mali sportowcy przebrani za duchy tłumaczyli Słabeuszkowi jak dbać o zdrowie. Dzieci rozwiązały także sytuację problemową, gdzie trafnie ułożyły na sylwetach dwóch chłopców - Słabeuszku i Siłaczku obrazki z właściwymi i niezdrowymi zachowaniami. Ciekawa była również dyskusja przy ilustracjach „Sport to zdrowie”. Dzieci omawiały wygląd szkolnej sali gimnastycznej, rozróżniały dyscypliny sportowe uprawiane przez dorosłych, podziwiały oryginalną kolekcję pucharów i medali. Zaskoczeniem dla nas była znajomość medalistów z Zimowej Olimpiady Sportowej w Soczi. Na koniec dzieci zaprosiły rodziców do wspólnych ćwiczeń, co sprawiło im wiele radości. Ewaluacją zajęcia było skreślenie przez dzieci na karcie pracy niewłaściwych zachowań prozdrowotnych:
ZAJĘCIE „W ZDROWYM CIELE – ZDROWY DUCH”

 
  • Dnia 18.03.2014r. starszaki uczestniczyły w zajęciu z zakresu edukacji zdrowotnej pt „Sport to zdrowie,” którego głównym celem było kształtowanie zachowań prozdrowotnych oraz wdrażanie do uprawiania sportu przez całe życie. Po wysłuchaniu wiersza I. Dobosz „Sport to zdrowie” dzieci wypowiadały się na temat znaczenia sportu dla zdrowia, mówiły o ulubionych dziedzinach sportowych, wyjaśniały znaczenie przysłowia „Sport to zdrowie” oraz „W zdrowym ciele, zdrowy duch”. W wyniku zaciętej dyskusji dzieci doszły do wniosku, że ruch, ćwiczenia i zabawy na świeżym powietrzu służą naszemu zdrowiu. Stwierdziły nawet, że warto bawić się na powietrzu, gdy pada drobny deszcz, śnieg lub mróz, gdyż wtedy hartujemy organizm. Oglądnęły video-clip „Ruch, ruch, ruch” w wykonaniu zespołu dziecięcego Fasolki, przy którym pomysłowo tańczyły. Omówiły planszę przedstawiającą różne dyscypliny sportowe, zwracając z zaciekawieniem uwagę na sprzęt i rekwizyty sportowe. Dużą aktywność wzbudziły zagadki sportowe połączone z rysunkami dyscyplin sportowych. Dzieci naśladowały także ruchy odgadniętej dyscypliny. Zabawa „Bieg po odporność” sprawiła dzieciom także wiele radości. Starszaki maszerowały po linie rozłożonej na podłodze z woreczkiem na głowie, biegły z piłką slalomem pomiędzy przeszkodami, przechodziły na czworakach pod przeszkodą, skakały obunóż do rozłożonych obręczy. Końcowym zadaniem było przyklejenie odpowiedniego rekwizytu sportowego do obrazków sportowców:
ZAJĘCIE „SPORT TO ZDROWIE”


 
  • Po wielkiej fascynacji dinozaurami zainteresowanie dzieci przeszło na ciało człowieka. W związku z tym nasze przedszkole zaprenumerowało czasopismo „Ciało człowieka” z naturalnej wielkości szkieletem „Kostkiem”, systematycznie uzupełnianym także o narządy wewnętrzne, które umożliwiło nam prowadzenie zabaw i zajęć edukacyjnych z „Kostkiem”. Podczas wspólnych zabaw Kostek badany był na wszystkie możliwe sposoby. Przychodził nawet do „przedszkolnych lekarzy” skarżąc się na ból poszczególnych kości. Była wtedy okazja do omówienia tajemnic ludzkiego ciała i wyglądu prawidłowej sylwetki. Podczas omawiania „chorób” Kostka dzieci dostrzegały także odchylenia od prawidłowej postawy, poznawały możliwości fizyczne naszego ciała oraz czynniki wpływające na ich zdrowie. Dużą pomocą było tu ciekawie opracowane i zilustrowane czasopismo „Ciało człowieka”. Dzieci lepiły Kostka z plasteliny, domalowywały Kostkowi ciało, układały puzzle „Szkielet człowieka”. W quizie odpowiadały na pytania dotyczące konkretnej części organizmu, którą wylosowały, a niektóre nie były wcale łatwe, np. z ilu kości zbudowana jest stopa?:
ZABAWY I ZAJĘCIA Z „KOSTKIEM”



 
Obszar 6. Zajęcia zorganizowane
  • Nasze przedszkole we współpracy z Biblioteką Publiczną nr 4 zorganizowało i przeprowadziło dnia 21. 03. 2014r. konkurs dla dzieci przedszkolnych z zakresu aktywnego trybu życia: „Co o zdrowiu wiedzą przedszkolaki?” Konkurs w formie quizu miał na celu zbadanie wiedzy dzieci na temat umiejętności dbania o własne zdrowie. Udział w nim wzięły czterolatki, pięciolatki i sześciolatki. Konkurs współprowadziła bibliotekarka, Pani Marysia, która stale z nami współpracuje. W pogadance wstępnej zaproponowała dzieciom bajki o tematyce zdrowotnej. Przedszkolaki z wielkim zainteresowaniem wysłuchały opowiadania „Jak uchronić się przed chorobą” z serii edukacyjnej „Sam dbam o zdrowie.” Po krótkiej części artystycznej, przystąpiono do konkursu. Wybrane dzieci z każdej grupy odgadywały zagadki o sporcie, zdobywając za każdą punkt (piłeczki). Następnie drużyny otrzymały obrazki różnych dyscyplin sportowych, a zadaniem było odgadnięcie ich nazw. Pani bibliotekarka z satysfakcją przeprowadziła konkurs „Dokończ rymowankę,” gdyż poszczególne grupy popisały się zdolnościami literackimi bardzo szybko odszukując rym do pięciu wylosowanych zdań. Czterolatki segregowały obrazki „Co powinieneś jeść, aby Twoje zęby były zdrowe”, pięciolatki puzzle „Zdrowe odżywianie”, sześciolatki zaś obrazki „Co jest zdrowe, a co niezdrowe”. Kolejnym zadaniem było rozwiązanie testu „Czy potrafię żyć zdrowo?”. Dzieci również rozpoznawały żywność po smaku i piły na wyścigi sok przez rurkę. Na końcu rozwiązywały quiz na wesoło np. nazywając okulistę „oczologiem”. Po podliczeniu punktów okazało się, że nie ma przegranych. Wszystkie dzieci otrzymały od Pani bibliotekarki odznaki „Zdrowego przedszkolaka.”
KONKURS „CO O ZDROWIU WIEDZĄ PRZEDSZKOLAKI?”


 
Obszar 8. Aktywność z udziałem rodziny:
  • W tym roku trzylatki zorganizowały dla nas i Rodziców 21.03.14r. „Rodzinny Dzień Wiosny na sportowo.” Obowiązywał wszystkich w „zielonej krainie” kolor zielony. Maluchy przywitały nas piosenką „Wiosna radosna.” Po krótkiej pogawędce wszystkie dzieci radosnymi okrzykami wołały panią Wiosnę. Wyłoniła się jednak Marzanna z bałwankiem. Dzieci wysłuchały gawędy o zwyczaju topienia Marzanny, po czym nastąpiło uroczyste pożegnanie zimy. Rodzice z wielkim zaangażowaniem trzymali niebieski materiał - symbol rzeki - po której reprezentanci grup wynieśli transparenty (np. Żegnaj zimo!) przy głośnych okrzykach publiczności. Za dziecięcym korowodem, przy dźwiękach kujawiaka „Ruszamy gromadą” ruszyli Rodzice wynosząc na materiale Marzannę. Dopiero wtedy wjechała do sali na chuście pani Wiosna trzymając w ręku gaik. Przedszkolaki i Rodzice radośnie powitały ją machając zielonymi bibułami i kwiatami. Później każda grupa witała Wiosnę nie tylko wierszem i piosenką, ale też „balonami i sportowymi wyczynami”. Dzieci zaprezentowały wiosenny repertuar (wiersze i piosenki) przeplatany tańcami i zabawami sportowo ruchowymi z udziałem Rodziców. Był „Taniec - przyklejaniec” z rodzicami, taniec „Stonoga” z nauczycielkami grup i wspólny taniec „Woogie - boogie.” W zabawach sportowo - ruchowych maluchy dzielnie walczyły w konkurencjach „Zanieś zwierzątko”, „Kto potrafi”, „Krety w tunelu”. Czterolatki rywalizowały w zabawach „Kto szybciej wróci do domku”, „Idź prosto”, „Wyścig żabek”. Pięciolatki brały udział w „Wyścigu z pałeczką sztafetową”, „Piłce w tunelu”, „Biegu w worku”, zaś sześciolatki w zabawach „Wąska kładka”, „Wyścig balonów”’ „Toczenie piłki”. Wszystkie grupy dostały także od pani Wiosny polecenie, aby po obiedzie maszerować w wiosennym korowodzie oraz wykonać „Suknię pani Wiosny” i „Wiosenne drzewo,” które zostaną umieszczone w holu przedszkola. W nagrodę dzieci degustowały pyszny, zielony sok z kiwi.
RODZINNY DZIEŃ WIOSNY NA SPORTOWO


 
  • Zdajemy sobie sprawę, jakie korzyści dla organizmu ma czynne uprawianie sportu, dlatego też staramy się stale zachęcać naszych przedszkolaków i Rodziców do wszelkiej aktywności fizycznej oferując im coraz to atrakcyjniejsze formy. Jedną z nich jest coroczna „Sportowa Olimpiada Przedszkolna″ - zawody sportowe z udziałem dzieci ze stalowowolskich przedszkoli, władz miasta oraz rodziców. Celem głównym olimpiady było promowanie sportu, jako formy aktywnego wypoczynku. Tegoroczne zawody rozegrano 26.III.14r. w sali gimnastycznej Zespołu Szkół nr 3 w Stalowej Woli (dzięki wielkiemu zaangażowaniu pani Jadwigi J.). Zawody rozpoczął uroczysty przemarsz z flagą olimpijską, przy którym nastąpiła prezentacja przedszkoli oraz zaproszonych gości. W uroczystości pomagała także młodzież z Zespołu Szkół nr 3. Wspólne odśpiewanie hymnu „Fikający zuch” wprowadziło wszystkich obecnych w bardzo uroczysty nastrój. Po rozgrzewce przeprowadzonej przez panią Agnieszkę J. z Centrum Edukacji Zawodowej w Stalowej Woli, dzieci w radosnej atmosferze przystąpiły do sportowej rywalizacji. Rozgrywki prowadzone były w zespołach pięcioosobowych w ustawieniu po trzy drużyny na starcie. W kolejnych konkurencjach zawodnicy zdobywali punkty, które zapisywane były na tablicy wyników. Dzieci starały się bardzo, aby ich przedszkole wygrało. Dużo było przy tym emocji, okrzyków, oklasków i śmiechu. Publiczność z wielkim zaangażowaniem dopingowała swoich zawodników. Program zawodów zawierał różnorodne konkurencje dla dzieci: „Kręgle”, „Kangurki”, „Rozbierz-włóż”, „Powódź z przeszkodą”, „Skoczek”, „Raczki”. Podczas przerwy dzieci z zainteresowaniem przyglądały się ćwiczeniom wojskowym w wykonaniu młodzieży z Zespołu Szkół nr 1 z klasy wojskowej. Swoje konkurencje mieli również dorośli: „Skoki drużyny na jednej nodze” oraz „Wyścig narciarzy”. Olimpiadę zakończyło bardzo uroczyste wręczenie medali i pucharów oraz parada „zwycięzców”. Ku zadowoleniu dzieci wszystkie drużyny okazały się zwycięzcami turnieju
SPORTOWA OLIMPIADA PRZEDSZKOLNA